Hoe bepaal je jouw niche als startend ondernemer?

| 0
BLOG - Hoe bepaal ik mijn niche

Waarom een heldere niche kiezen van cruciaal belang is

- Niche bepalen vinden veel starters lastig - 

.
Wanneer je jouw bedrijf start wil je het liefst zoveel mogelijk mensen helpen. Misschien heb je wel geïnvesteerd om je eigen bedrijf te kunnen starten en wil je het liefst je investering zo snel mogelijk weer terugverdienen. Of ben je gestart vanuit een financiële motivatie en moet er simpelweg zo snel mogelijk 'brood op de plank' komen. 

Wat je motivatie ook is. Heel veel startende ondernemers stappen in dezelfde valkuil. Toen ik ooit begon met mijn praktijk was ik daar zeker geen uitzondering in. Er kunnen nog zoveel mensen tegen je zeggen dat je je aanbod moet versmallen door je niche te bepalen om zo meer klanten aan te trekken. Het voelt toch tegennatuurlijk om in versmalling te denken, terwijl je elke euro kunt gebruiken en daarom het liefst tegen iedereen 'Ja' zou zeggen.

Waarom het belangrijk is om toch je niche te bepalen

Al doende leer je vanzelf dat het weinig zinvol is om je aanbod voor een breed publiek beschikbaar te maken. Mogelijk krijg je hier en daar een klant op je pad, maar de rijen klanten die je voor je deur had gevisualiseerd blijven uit. Help, wat nu?
Door iedereen aan te willen trekken, trek je in feite niemand aan. Wanneer je marketing gericht is op een breed publiek, wie voelt zich dan echt aangesproken? Juist... Dat zijn er maar weinig. Daarom is het absoluut aan te raden om je aanbod te versmallen en te kiezen voor een heldere niche.

Voordelen hiervan zijn o.a.:

  • Het wordt voor jezelf veel gemakkelijker om te vertellen wat je doet.
  • Je Elevator Pitch wordt concreter.
  • Het wordt voor je potentiele klanten helderder wanneer ze bij jou terecht kunnen.
  • Je kunt jouw marketing uitingen, webteksten en campagnes volledig afstemmen op jouw niche.
  • Je kunt jouw energie richten op dat wat je echt wilt bereiken met je bedrijf.
  • De aantrekkingskracht op jouw potentiele klant wordt vele malen groter. 
  • Hierdoor vergroot je ook de kans op het genereren van inkomsten. 

Kies wie je wilt zijn

Toen ik in 2011 mijn praktijk voor coaching startte, was ik gericht op 'mensen' met 'angst & onzekerheid'. Ik had van diverse marketing experts begrepen dat ik een niche moest kiezen en ik dacht in 'mensen met angst & onzekerheid' mijn specialisatie te hebben gevonden. 😉

Stiekem wist ik best dat mijn doelgroep hiermee nog steeds ontzettend breed was maar ik wilde, zoals je misschien bij jezelf wel herkent, niemand uitsluiten en geen potentiële klanten mislopen.

Als ik er nu naar terugkijk hield ik op dat moment niemand anders dan mijzelf voor de gek. Ik wilde niet specialiseren, maar voldeed aan deze tip op een manier waarmee ik het even zo goed omzeilde. Er zijn alleen al in dit land immers wel 16 miljoen mensen en iedereen ervaart in een bepaalde mate op een bepaald punt in zijn of haar leven ongetwijfeld wel een vorm van angst of onzekerheid.

Als je gaat doen wat iemand anders je vertelt, terwijl je er zelf niet echt achter staat, werkt het niet. Je houdt enkel jezelf voor de gek, zoals ik dat ook deed. Veel belangrijker is dat je dicht bij jezelf blijft en ondertussen je blikveld opent voor dat wat je zou kunnen verbeteren om jouw bedrijf naar een hoger plan te tillen.

Dit levert het je op om jouw niche te kiezen

Uiteindelijk ben ik me een aantal jaar geleden gaan specialiseren als Starterscoach. Sindsdien richt ik me op het coachen van vrouwelijke startende ondernemers bij de start en opbouw van een eigen praktijk. Mijn marketing is gericht op een veel kleinere doelgroep, maar wel met een veel groter bereik.

Potentiele ondernemers voelen zich veel eerder aangesproken. Vele van hen lopen vast in angst en onzekerheid rondom het starten en opbouwen van een zelfstandige onderneming, dus ik kan nog steeds doen waar ik goed in ben en blij van wordt. Namelijk deze klanten coachen voorbij hun drempels van angst. Klanten weten echter veel eerder waar ze met hun hulpvraag terecht kunnen, omdat mijn niche een stuk smaller is. 

'Sluit ik dan geen klanten buiten?'

Betekent een niche gericht op vrouwen dat mannen niet welkom zijn? Nee, hoor. Ook mannen zijn welkom. De niche is enkel een richtlijn waarbinnen je je kaders helder maakt voor het soort onderneming dat je hebt en de hulpvragen waarmee mensen bij jou terecht kunnen.

Als je dol bent op Fast Food betekent dat ook niet dat je bij een chique restaurant niet welkom bent. Je hebt honger en je wilt iets eten, dan behoor je tot de doelgroep. Maar waar de ene keten richt zich op het snel stillen van de trek tegen een kleine vergoeding, richt de andere keten richt zich op het tot in de puntjes verzorgen van een avondje uit in een exclusievere prijsklasse.

In het ideale geval maakt de klant een bewuste keuze voor jouw onderneming en bepaal jij als ondernemer evenzo bewust of je deze klant kunt en wilt helpen met zijn hulpvraag.

Een goede niche is belangrijk voor elke onderneming

Dit geldt zeker niet alleen voor mij of alleen voor de coachbranche. Ook in andere branches is het cruciaal om een niche te kiezen die in de eerste plaats past bij jezelf en daarnaast bij de doelstelling van jouw bedrijf. Denk bijvoorbeeld aan:
.
  • Ik ben schoonheidsspecialiste (algemeen)
  • Ik ben acnespecialist (schoonheidsspecialist en expert op het gebied van acnebehandeling)
  • Ik heb een restaurant (algemeen)
  • Ik heb een Italiaans restaurant (gespecialiseerd in een bepaalde keuken)
  • Ik ben docent (algemeen)
  • Ik ben docente Engels en ik geef bijscholing aan middelbare scholieren (gespecialiseerd)

Jouw klant kiest eerder voor een expert

Als je kijkt naar de bovenstaande voorbeelden, waar gaat dan jouw voorkeur naar uit? Stel je hebt last van acne. Kies je voor een algemeen schoonheidsspecialist of voor een expert op het gebied van acnebehandeling?
.
Natuurlijk als je niet van Italiaan eten houdt zal je niet snel voor een dergelijk restaurant kiezen, maar dan weet je waarschijnlijk wel waar je voorkeur dan naar uit gaat. Bijvoorbeeld Mexicaans, Hollandse stampot of fast food. Ook dat zijn specialisaties. 

Maar dan loop ik mensen mis...

De enige mensen die je misloopt wanneer je je op een specifieke niche gaat richten zijn 'window shoppers'. Mensen die wel komen kijken, maar niets kopen. Of mensen die wel met je in zee gaan, maar dan toch niet op de juiste plek blijken te zitten. En misschien een enkele klant die nu op zoek gaat naar iemand die net beter aansluit op zijn/haar hulpvraag.

Daar staat tegenover dat:
  • Je meer mensen gaat aantrekken die bij jou echt op de juiste plek zijn.
  • Je meer energie krijgt van de klanten waarmee je werkt.
  • Je jouw expertise vergroot door specialistisch te werken. 
  • Je meer mogelijkheden hebt om je omzet te verhogen. 

'Wat als ik meerdere niches heb?'

Niemand is maar goed in één ding. De kans bestaat dat als ondernemer meerdere vlakken hebt waarop je een niche zou kunnen creëren. Geen probleem, maar houd daarbij rekening met het volgende:

  1. Breng je klant niet in verwarring.
  2. Zorg voor een duidelijke scheidingslijn tussen de ene niche en de andere. Bijvoorbeeld door onafhankelijke websites en gescheiden marketingcampagnes. 
  3. Behoud de focus in je marketing. Richt je op één niche per platform. 
  4. Meerdere niches zijn in feite meerdere bedrijfstakken. Dit vraagt om verdeling van je tijd. Wil je het gelijk verdelen betekent dit dat je bij twee niches 50% van je werktijd per niche kunt besteden. Dat houdt in dat je je aandacht moet verdelen, waardoor de start of opbouw van beide bedrijfstakken mogelijk langer in beslag nemen dan je vooraf had bedacht.
  5. Bepaal zelf hoe je jouw aandacht verdeelt over de verschillende niches.
  6. Let op dat je je focus niet verliest. Het kan slim zijn om afhankelijk van je ondernemersdoel eerst al je aandacht op één niche te richten en pas als dat loopt ook een tweede tak erbij op te bouwen.   

Hulp bij het bepalen van jouw niche.

  • Ben je startend ondernemer?
  • Wil jij voor het eerst jouw niche bepalen? 
  • Of wil je je specialiseren als ondernemer en je niche daarop aanpassen?
.
Ik coach startende ondernemers zoals jij.
Je bent welkom met deze of een andere hulpvraag bij de start & opbouw van jouw bedrijf.