Als startend ondernemer kan je niet vroeg genoeg beginnen met het nadenken over jouw ideale pitch. Let er maar eens op hoe vaak er vanuit je omgeving gevraagd wordt wat je doet. Daarnaast is pitchen iets wat je natuurlijk ook doet op netwerkgelegenheden.
Zolang je jouw boodschap (nog) niet concreet hebt, kan je de contactmoment met jouw potentiële klanten onvoldoende benutten. Dat is best zonde.
Daarom leer ik je in dit artikel wat de kracht is van een elevator pitch en natuurlijk help ik je alvast een beetje op weg bij het formuleren van jouw unieke boodschap.
In een persoonlijke pitch vertel je wie je bent, wat je doet en waarom je dat doet. De term ‘elevator pitch’ komt vanuit de Amerikaanse beleving dat je met iemand in de lift zou kunnen staan die een belangrijke rol kan spelen in je carrière.
Denk bijvoorbeeld aan een grote potentiële opdrachtgever. Wanneer die persoon jou zou vragen wat je doet, heb je exact de tijd die je samen in de lift staat om jouw verhaal te vertellen en zijn of haar interesse te wekken.
Simpelweg opsommen wie je bent, wat je doet en voor wie je dat doet is in de meeste gevallen niet voldoende om werkelijk iemands aandacht te vangen en vast te houden.
Mocht je net gaan oefenen met pitchen is het natuurlijk prima om wel met die basis opsomming te beginnen.
Een standaard pitch is vaak een erg droog en vooral theoretisch verhaal. Het kan best heel kloppend zijn en alle juiste elementen bevatten, maar of het beklijft bij de ontvanger is maar de vraag.
Probeer maar eens uit hoe het klinkt wanneer je jezelf voorstelt met een standaard versie van jouw pitch.
Waarschijnlijk zal je merken dat dit niet zo krachtig is als je hoopt. Dat komt omdat de bovenstaande elevator pitch bij de meeste ondernemers vanuit het hoofd wordt opgezegd.
Toch is het creëren van deze standaard versie wel belangrijk, zodat je straks het verschil gaat ervaren wanneer je een veel persoonlijkere versie van jouw elevator pitch leert uitdragen.
Als je het lastig vind om een heldere pitch te formuleren, zoals in deze bovenstaande oefening aangegeven staat, dan heb je mogelijk je aanbod als ondernemer nog niet helemaal scherp.
Het nadenken over je standaard elevator pitch brengt dit ontwikkelpunt direct aan het licht. Hierdoor zie je meteen dat het zinvol kan zijn om je standaard pitch nog wat passender te formuleren, zodat het klopt met wat je wilt uitdragen als ondernemer.
Denk je nu: ‘Help, ik heb nog geen helder bedrijfsaanbod. Ik weet ook niet zo goed wat ik wil overbrengen met mijn pitch.’
Geen zorgen. Het samenstellen van je bedrijfsaanbod (je diensten en/of producten) kan je leren met behulp van het Starten Zonder Stress Handboek of de Online Starters Training. Evenals heel veel andere fundamentele punten die samenhangen met een eigen bedrijf starten.
Begin je ondernemerschap alvast goed met een heldere starters structuur.
Gratis A4 Stappenplan voor startende ondernemers.
Een goede pitch is geen doel op zich. Het is een middel dat je op weg helpt naar het doel dat je als startende ondernemer hebt gesteld voor jezelf en je eigen bedrijf.
Dan is het logisch dat je moeite hebt met het formuleren van je elevator pitch. Ik raad je aan om in dit geval eerst aan de slag te gaan met je bedrijfsbasis.
Alles begint bij een goede basis. Heb jij nog geen stevig fundament voor je bedrijf? Ongeacht of je al wel of nog niet gestart bent met je praktijk of onderneming. Het helpt je verder als je weet wat je verkoopt en aan wie.
Vind je het lastig om te kiezen of kom je er gewoon niet uit? Ik help je als starterscoach graag bij een goede start van je bedrijf.
Door te investeren in Starters Coaching bijvoorbeeld, kan ik je 1 op 1 begeleiden bij het opzetten van je bedrijf en het creëren van een helder en concreet bedrijfsaanbod.
Hoe eerder je jouw bedrijfsbasis helder hebt, hoe meer tijd je bespaart in de startfase en hoe sneller je resultaten gaat behalen op het gebied van klandizie en omzet.
Zodra het je lukt om de eerste versie van je elevator pitch voor jezelf in te vullen, ben je klaar voor de volgende stap. Je hebt tot nu toe vertelt:
Wat nog ontbreekt in je verhaal is iets essentieels wat een wereld van verschil maakt tussen wel of niet echt:
Het missende onderdeel in de standaard pitches zoals we die kennen, is bezieling.
Voeg bezieling toe aan je Elevator Pitch en je hebt een waardevolle tool in handen. Niet alleen voor anderen, maar om te beginnen voor jezelf.
Elke keer als jij jouw bezielde elevator pitch hardop uitspreekt ga je voelen dat het je bekrachtigt. Dat het je als startend ondernemer zelfverzekerder maakt.
Het is dan ook belangrijk dat je zelf volledig achter je Elevator Pitch staat. Dat je voelt dat wat je zegt ook werkelijk zo is. Pas wanneer jij het gelooft gaat ook een ander het geloven.
Ik kan je helpen om jouw elevator pitch zo te formuleren dat het jouw eigen innerlijke kracht omvat. Hierdoor ga je steeds meer in je eigen kracht geloven en ga je dit ook uitstralen.
Ik help je om te herontdekken welke kwaliteiten in huis hebt, waardoor je je opnieuw verbindt met je essentie en de missie waaraan je als ondernemer invulling wilt geven.
Ik leer je hoe je dit in jouw elevator pitch kunt meenemen. Ik geef je alle handvatten voor een krachtige elevator pitch in de online workshop: ‘Leren Pitchen vanuit je Hart.’