Hoe kom ik aan klanten?

geplaatst in: Coaching | 0

 

Hoe kom ik aan klanten?

Dit is misschien wel de meest gestelde vraag van startende ondernemers.
 
  • Je vak kennen is één ding.
  • Een eigen bedrijf starten een tweede.
    Inkomen genereren vanuit je eigen bedrijf is een gewenst en gevreesd doel binnen het zelfstandig ondernemerschap.
 
Natuurlijk begin je je eigen bedrijf vanuit passie en liefde voor je vak. Je wilt op jouw manier je vak uitoefenen. Je eigen normen en waarden inzetten als basis voor je bedrijfsplan. Bovenal wil je waarschijnlijk vanuit je hart werken en een werksfeer creëren waarbinnen je je veilig, gewaardeerd en op je plek voelt.
 
Daarnaast lonkt het om je eigen bedrijfsstructuur in te kunnen richten. Werken waar en wanneer je wilt en zelf kiezen met wie je wilt werken. Niet meer mee in de sleur of het gareel van een werkgever, maar helemaal je eigen koers varen. Ondernemen op jouw manier.
 
Dat geeft een gevoel van vrijheid.
Die vrijheid daar zijn zelfstandig ondernemers in spe vaak massaal naar op zoek.
Het lijkt allemaal zo mooi en dat kan het ook zeker zijn.
 
De realiteit is echter dat heel veel (startende) ondernemers hun ondernemersvrijheid afstaan aan de angst voor geldgebrek.
 
  • Hoe kom ik aan klanten?
  • Wat als ik geen klanten krijg?
  • Hoe ga ik dan mijn huur/hypotheek betalen?
    Straks word ik op straat gezet en dan heb ik helemaal niets meer.
 
Gedreven door dergelijke angsten, ontstaat er een vorm van paniek-ondernemerschap.
Vooruitlopend op de angst om te falen, gaan veel starters daarom direct (en vaak tevergeefs) opzoek naar klanten, nog voordat ze hun bedrijf en/of bedrijfsstrategie op orde hebben.
 
  • Ze bezoeken netwerkborrels waar ze zich totaal niet op hun gemak voelen.
  • Ze geven honderden zo niet duizenden euro’s uit aan advertenties die niets opleveren.
  • Ze pitchen erop los, maar alles zonder succes.
 
 

Startersvalkuil

Dit is waarom het deze ondernemers niet lukt om (voldoende) inkomen te genereren…
 
De focus ligt bij de vraag: hoe kom ik aan klanten?
Zowel energie als aandacht gaan daarbij uit naar dat wat er niet is.
Angst voor tekorten is de grootste motivatie.
 
Als je niet oppast ga je heel hard werken en nog harder werken als hardwerken niet genoeg klanten oplevert. Daarmee zet je jezelf gevangen in je onderneming. Wat haaks staat op de vrijheid waar je naar verlangt.
 
Hoe kom ik aan klanten? Deze vraag als uitgangspositie hanteren voor je ondernemerschap, is een geniepige valkuil waar vele (niet alleen) startende ondernemers in stappen.
 
 

Herkenbaar

Herken je jezelf hierin? Hartstikke mooi! Dat geeft jou de mogelijkheid om het anders te doen.
 
Het is ook best logisch. Geld speelt een belangrijke rol in de huidige maatschappij. Inkomen is belangrijk om in je levensonderhoud te kunnen voorzien. Wil je zonder stress je bedrijf starten en opbouwen? Wees dan eerlijk en reeel.
 
Het gebeurt maar zelden dat iemand een gat in de markt ontdekt en binnen no time na het open van een bedrijf stinkend rijk wordt.
 
In realiteit hebben startende ondernemers 3-5 jaar nodig om een degelijk en inkomen op te bouwen waar ze van op aan kunnen. In de tussenliggende fase kan je best omzet draaien, maar heb je ook nog kosten voor de start van je bedrijf. Plus je klantenstroom is vaak nog niet zo steady. Dat moet groeien en daar is tijd, energie, liefde en aandacht voor nodig, maar ook doorzettingsvermogen en focus.
 
Daarbij is de struggle het grootst voor startende ondernemers die hun focus verliezen aan de angst om aan het einde van de maand met lege handen te staan. Zij gaan paniek-ondernemen en maken de vraag: ‘Hoe kom ik aan klanten?’ het belangrijkste speerpunt binnen hun bedrijf.
 
  1. Weg is het gevoel van ondernemersvrijheid.
  2. Weg is de droom om de hobby of het geliefde vak als zelfstandig uit te oefenen.
  3. Weg is het gevoel van veiligheid.
 
Hier begint de onzekerheid, de twijfel en het zelfverwijt.
  • Ik kan het niet.
  • Ik ben geen echte ondernemer.
  • Ik ben niet zakelijk genoeg.
  • Ik had dit nooit moeten doen.
  • Laat ik maar weer gewoon gaan solliciteren.
 
 
Het is een stem die je bevestigd dat je het niet goed doet.
Sommigen haken hier af en laten hun ondernemersdroom los.
Sommigen gaan nog even door, met nog meer angst in hun lijf omdat het doem scenario wat ze voor ogen hebben steeds dichter bij de realiteit komt.
Sommigen realiseren zich dat ze vastlopen en gaan op zoek naar een coach.
 
 

Wat is de valkuil?

Wat deze ondernemers in hun blinde paniek vergeten zijn is om een gedegen fundament onder hun bedrijf te leggen. Dit wordt heel vaak onderschat. Gelukkig zijn er ook een heleboel startende ondernemers die hier wel de tijd en aandacht aan schenken die het nodig heeft. Dat mag zeker ook gezegd worden. Waarschijnlijk zijn dat niet de mensen die dit artikel lezen. 😉
 
Ik hoop dat je dit artikel aan het begin van je ondernemerschap leest, zodat je jezelf een hoop tijd, geld, energie en zelfverwijt kunt besparen.
 
Mocht je onverhoopt al wat ineffectieve ondernemers ervaringen rijker zijn, dan geef ik je met dit artikel graag je focus terug, zodat je jouw ondernemersdroom alsnog kunt realiseren.
 
 

Focus op het fundament

Je kunt een huis niet vullen met mensen als het nog niet is gebouwd. Datzelfde geldt voor je bedrijf. Wanneer je je bedrijf probeert te vullen met klanten, terwijl het nog geen gedegen fundament, geen muren en geen heldere structuur bevat, is het heel hard werken om je onderneming in de wereld te zetten.
 
Je bent namelijk continue tegen de wind in aan het rennen op zoek naar klanten. Hierdoor gaat veel van je kostbare starters energie verloren. Je bent weg bij je passie, je besteed te weinig tijd, geld en aandacht aan de bouw van je bedrijf, waardoor je je toekomstige klanten of cliënten ook nergens mee naartoe kunt nemen.
 
Hiermee bedoel ik niet dat er een fysieke plek moet zijn waar ze je kunnen ontmoeten, zoals bij een winkelpand het geval is, maar meer een symbolische plek, zoals een duidelijk concept waarvan helder is hoe het werkt en wat men daar kan halen.
 
Dit creëer je door een stevig fundament voor je business te vormen. Een fundament wat duidelijk maakt wie je bent, wat je doet en waar je toekomstige klanten mee kunt helpen. Dit realiseer je niet door een beweging naar buiten te maken, zoals bij de zoektocht naar klanten. Maar veel meer door je energie naar binnen te richten, zodat je helder krijgt wat belangrijk is voor jou en daarmee voor de structuur en vormgeving van je bedrijf.
 
 

Verschuiving van angst naar vertrouwen

De vraag: ‘Hoe kom ik aan klanten?’, zou niet de kernvraag moeten zijn in je bedrijfsvoering. Je wilt immers af van het gevoel continue te werken vanuit de angst voor tekorten.
 
Het principe van overvloed staat haaks op de angst voor tekorten. Dat is de verschuiving die je wilt bewerkstelligen. Er is genoeg voor iedereen.
 
Nu weet ik dat een diepgewortelde basisangst voor tekorten (die al voortkomt uit je babytijd en zelfs doorgegeven kan zijn van generatie op generatie) niet opeens veranderd in een heilig geloof in overvloed. Wel kan het heel helpend zijn om je te beseffen dat beide kanten van de medaille bestaan. Dit zodat je het handelen vanuit angst, op momenten dat je je hiervan bewust bent, kunt verschuiven naar handelen vanuit vertrouwen in overvloed.
 
 

Hoe komen klanten bij mij?

Daarbij is het ook belangrijk om je basisvraag te veranderen:
 
  • van: ‘Hoe kom ik aan klanten?’
  • naar: ‘Hoe komen klanten bij mij?’
 
Het lijkt een kleine verandering, maar de energiestroom draait hiermee 180 graden. Met deze vraag verander je de richting van de energie van een beweging naar buiten in een beweging naar binnen. Het is mijns inziens namelijk belangrijk dat je eerst je binnenwereld (de binnenkant van je bedrijf) op orde hebt, voordat je je aandacht naar buiten gaat richten.
 
Je wilt dat klanten jou gaan vinden en dat lukt alleen als je zorg en aandacht aan de basis van bedrijf besteed. Dat betekent dat je in het begin wat meer tijd zal steken aan het starten en opbouwen van je bedrijf, zodat je straks kostbare tijd, geld en energie bespaart die je dan kunt investeren in het uitoefenen van je vak.
 
Ga dus niet meer op zoek naar klanten, maar maak jezelf zichtbaar als professional zodat klanten jou weten te vinden. Dit is echt super belangrijk op weg naar gezond en succesvol ondernemerschap.
 
 

Perfectionisme

Moet alles perfect zijn, voordat ik klanten mag verwelkomen?
Nee, hoor. Dit artikel is vooral bedoeld om je te helpen een gedegen basis onder je bedrijf te leggen, zodat je daar nog heel veel jaren met succes de vruchten van kunt plukken.
 
 

Ondernemers Coaching

Wil je leren ondernemen vanuit rust en vertrouwen?
Het veranderen van je mindset en het aanbrengen van een nieuwe focus zijn ontwikkelprocessen die tijd, ondersteuning en bekrachtiging nodig hebben. Coaching is een hele fijne interventie om hierbij in te zetten.
 
Wil jij op gezonde wijze een levensvatbaar bedrijf starten en opbouwen?
Investeer in jezelf en je onderneming door gebruik te maken van Starters Coaching.
 
Dit geldt ook wanneer je al een tijd je bedrijf hebt, maar de basis van je ondernemerschap nooit zoveel aandacht hebt gegeven, waardoor het voor jou lastig blijft om inkomen te genereren.
 
Neem contact met me op.
Ik help je om een stevig fundament onder jouw bedrijf te leggen, zodat jij met plezier gaat ondernemen.