– BLOG | Petra Jacobi –
Als startend ondernemer is het cruciaal om effectief te leren netwerken en actief te bouwen aan een waardevol netwerk om je heen. Je netwerk speelt immers een belangrijke rol bij de groei en aanwas van klanten binnen je bedrijf.
Wanneer je pas begint met het starten en opbouwen van je eigen bedrijf wil je het liefst zo snel mogelijk je eerste klanten ontvangen of je eerste producten en/of diensten verkopen.
Hier komt ook direct het belang van leren netwerken om de hoek kijken. Om klanten aan te trekken is het belangrijk dat mensen weten wie jij bent en wat je diensten of producten zijn.
Bekijk voor meer informatie over het creëren van een helder bedrijfsaanbod het Starten Zonder Stress Handboek, daarin help ik je stap voor stap om een gedegen fundament onder je bedrijf te leggen.
Een stevig fundament en duidelijk bedrijfsprofiel kunnen je sterken in je uitdaging om te leren netwerken.
Met een groeiend aantal ZZP’ers groeit ook het aantal netwerkgelegenheden*. Er is behoefte aan ontmoetingsmomenten tussen ZZP’ers.
In dit artikel ga ik uit van ‘normale’ omstandigheden, de actualiteit en landelijk geldende beperkende maatregelen met betrekking tot bijeenkomsten kan hier van afwijken op het moment dat je dit artikel leest.
Natuurlijk is het goed om je gezicht te laten zien op een netwerk evenement, maar met het bezoeken van een netwerkborrel alleen ben je er nog niet. Vaak komen deelnemers aan een netwerkevent allemaal binnen met de hoop potentiele klanten te ontmoeten en de vrees onverricht ter zaken weer naar huis te keren.
Toch is dat wel vaak waar het op uitdraait, tenzij je leert welke wijze van netwerken voor jou het meest effectief is.
Iedereen die je ontmoet, waar je ook bent is een potentiële klant of kent jouw potentiële klanten. Daarom is het belangrijk dat je je bewust bent van het feit dat je altijd en overal aan het netwerken bent.
Jij bent immers zelf de drijfveer en het gezicht achter de producten en/of diensten van je bedrijf. Mensen kopen van jou omdat ze je kennen, op jouw expertise vertrouwen en jou als persoon hun investering gunnen.
Vertel daarom met enthousiasme over wat je doet aan wie het maar horen wil. Dat laatste is overigens wel belangrijk. Enthousiasme is aanstekelijk, maar zorg ervoor dat je je leert afstemmen op de belangstelling en interesse van de ander. Ga oefenen en aftasten.
Wil je effectief leren netwerken?
Bekijk hier de mogelijkheden
Heeft iemand niet direct belangstelling voor jouw enthousiaste verhaal over de producten en diensten die je biedt, draai het gesprek dan om.
Ga vragen stellen in plaats van vertellen en onderzoek hierin, waar je gesprekspartner wel belangstelling voor heeft. Vraag zoveel mogelijk door.
Hierdoor leer je iemand echt kennen en kan je onderzoeken op welke vlakken die persoon vastloopt. Misschien kan hij of zij je hulp toch goed gebruiken of ken je iemand anders binnen je netwerk aan wie je je gesprekspartner kan doorverwijzen. Ook dat is netwerken.
Wanneer je iemand in het hart van zijn hulpvraag treft, probeer dan nogmaals of je vanuit daar het verlangen van de ander kunt prikkelen. Bijvoorbeeld door:
Een netwerkgesprek is geen verkoopgesprek. Een netwerkgesprek is puur bedoeld om je netwerk te vergroten, jezelf zichtbaarder te maken, achterban te kweken, maar vooral om potentiële klanten beter te leren kennen.
Mag je dan geen verkoop halen uit een netwerkgesprek. Zeker wel. Je zal merken dat veel van je eerste verkopen als startende ondernemer juist uit je warme netwerk komen.
De vraag: ‘Hoe kom ik aan klanten?’ is alleen niet de beste insteek voor een netwerkgesprek.
Je straalt als ondernemer echt iets anders uit wanneer je vanuit interesse contact maakt met de persoon met wie je spreekt of vanuit de drive om je diensten of producten te verkopen.
Mensen zijn heel gevoelig voor het verschil tussen netwerken en verkopen. Ga maar eens bij je jezelf na hoe je het vind wanneer er een verkoper bij je aan de deur staat en probeert om je te verleiden tot het doen van een aankoop.
Hoe anders is het gevoel wanneer je met iemand in gesprek raakt die je enthousiast vertelt over een nieuw product dat hij of zij net heeft ontwikkelt, wat helpt bij (….) noem maar wat.
In het laatste geval ga je waarschijnlijk al snel mee in het enthousiasme van je gesprekspartner en vraag je uit oprechte interesse naar meer informatie. Voor je het weet geef je aan dat je wel interesse hebt in het product of de dienst, zodra deze beschikbaar is.
Zo werkt het andersom ook wanneer jij jouw vakkennis en enthousiasme met anderen deelt.
Netwerken is meer aandacht schenken dan vragen. Je gesprek heeft altijd tot doel dat de ander zich gezien en gehoord voelt in zijn of haar problematiek, maar ook in zijn of haar belevingswereld en ervaringen. Draag er zorg voor dat de ander je herinnert op een positieve manier.
Leren netwerken kost tijd. Je investeert jouw tijd en aandacht in de ander in de hoop dat het zich ooit terug betaalt in de afname van een dienst of product of een verwijzing in jouw richting.
Daarom is het heel belangrijk dat jouw gesprekspartner aan het einde van het gesprek weet wie jij bent en waar hij je kan vinden.
Het afgeven van een visitekaartje aan het einde van een gesprek kan en is zeker nog zinvol wanneer de ontvanger daar gebruik van maakt.
Nog effectiever is het leggen van een verbinding via social media, zoals bijvoorbeeld LinkedIn en Facebook. Dan leg je samen gelijk een connectie in een digitale kaartenbak.
Vraag ook altijd de gegevens van de ander of hun visitekaartje. Vraag of je hen mag informeren over jouw ontwikkelingen of verwijs naar een gratis weggever op je website als je die al hebt, waarmee je mensen aan je mailing lijst kunt toevoegen*. Zo houd je je netwerkverbinding actief en warm.
.
.
Wil je effectief leren netwerken?
Bekijk hier de mogelijkheden
Wees niet te selectief wanneer je gaat leren netwerken. Zoals gezegd is wellicht niet iedereen met wie je een gesprek voert jouw ideale klant.
Wanneer je echter een verbinding hebt met iemand die enthousiast is over jou, zit je ook in diens netwerk en kan die persoon wellicht een waardevolle verwijzer voor je zijn richting iemand anders.
Netwerken vraagt tijd, aandacht en energie. Voor een startende ondernemer is leren netwerken wellicht niet het eerste waar je aandacht naar uitgaat, omdat resultaat zich niet laat afdwingen en het soms beste even kan duren voor je hiervan de vruchten plukt.
Uiteindelijk betaalt het effectief leren netwerken en het ontwikkelen van een goede netwerkwijze zich terug.
Kijk dan eens bij de online workshop: Leren Pitchen vanuit je Hart. Daarin leer je exact hoe je tot een krachtige elevator pitch komt die dicht bij jezelf staat.
Wil je meer informatie over het onderwerp ‘effectief netwerken’. Ik leer je graag hoe je dit op een voor efficiënte en effectieve manier kunt toepassen, zodat je er een vruchtbaar netwerk aan overhoudt.
Mijn naam is Petra Jacobi. Starterscoach voor beginnende ZZP’ers zoals jij. Ook wel ondernemerscoach of business coach genoemd.
Ik help je stap voor stap bij het voorbereiden, starten en opbouwen van je eigen bedrijf, zodat jij gezond, professioneel en succesvol kan leren ondernemen.
Zelfstandig ondernemen
doe je weliswaar zelf,
maar je hoeft het niet
alleen te doen
Liefs, Petra
Contact Starten Zonder Stress | 06-45 84 83 69
Praktijk voor ZZP ondernemers Coaching & Training in Arnhem en online.