Let's talk business | Blog Starten Zonder Stress

Wat zijn cookies?

Cookies: wie, wat waar?

In navolging op mijn vorige artikel over de nieuwe privacywet AVG vertel ik je in dit artikel heel graag alles wat je als ondernemer moet weten over cookies.

 

Het Cookie ‘Monster’

Heb jij, net als heel veel andere zelfstandig ondernemers geen idee wat cookies zijn? Neem dan echt even de tijd om dit artikel te lezen.

Het cookiebeleid is namelijk een belangrijk onderdeel van de nieuwe Europese privacywet (AVG) die sinds 25 mei 2018 definitief is ingevoerd. Elke ondernemer, jong en oud, groot en klein, voltijd of deeltijd heeft hiermee te maken.


De cookie wet geldt dus ook voor jou!

Ik weet dat heel veel ondernemers dit lastig vinden. Het is echter wel erg belangrijk dat je begrijpt wat cookies zijn en of jij deze (onbewust) via je website verzamelt. Alleen dan weet je of jij als zelfstandig professional actie moet ondernemen om aan de privacywet te voldoen.

 

In dit artikel leg ik je uit:

  1. Wie er te maken heeft met de cookie-wetgeving.
  2. Wat cookies precies zijn.
  3. Waar je cookies verzamelt.
  4. Welke cookies er zijn.
  5. Wanneer je actie moet ondernemen.
  6. Waarom een cookiebeleid belangrijk is.
  7. Hoe je dit op je website kunt plaatsten.

 

Voor wie geldt de cookie-wetgeving?

Ben je ondernemer of wil je binnenkort je eigen bedrijf beginnen dan wordt je hoe dan ook geconfronteerd met de AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming), alsmede met de cookie-regelgeving.

Je ontkomt er niet meer aan om jezelf op de hoogte te stellen van de verplichtingen die dit met zich meebrengt. De boetes voor ondernemers (groot en klein) die hun privacy-beleid niet op orde hebben zijn gigantisch. Zorg er daarom voor dat je goed voorbereid van start gaat.

Wanneer je nog niet op de hoogte bent van de volledige AVG Privacywet raad ik je aan om eerst mijn vorige artikel over de privacywet te lezen, zodat je begrijpt waar de AVG over gaat.

 

Wat zijn cookies?

Een cookie is een klein tekstbestand dat bij het eerste bezoek aan je website wordt opgeslagen in de browser van de computer, tablet of smartphone van jouw bezoeker.

Het doel van een cookie is om gebruikers van elkaar te kunnen onderscheiden en zo het surfgedrag te kunnen analyseren. Tevens zijn cookies bedoeld om de gebruiksvriendelijkheid van het internet te vergroten.

Doordat een cookie instellingen onthoudt, hoef je bijvoorbeeld niet steeds opnieuw de gevraagde persoonsgegevens in een contactformulier in te vullen, wanneer je dit al eens eerder hebt ingevuld.

De opgeslagen voorkeuren verschijnen als suggestie in beeld, zodra je begint te typen. Op deze wijze maken cookies het internetgebruik gemakkelijker.

 

Verschillende soorten cookies

Er zijn drie verschillende soorten cookies te onderscheiden die alle drie een andere functie hebben en andere gegevens verzamelen.

  1. Functionele cookies
  2. Analytische cookies
  3. Tracking cookies

 

Functionele cookies

Functionele cookies zijn cookies met een puur technische functionaliteit. Deze zorgen ervoor dat de website naar behoren werkt en dat bijvoorbeeld de voorkeursinstellingen van jouw bezoeker onthouden worden. Deze cookies worden ook gebruikt om de website goed te laten werken en deze te kunnen optimaliseren.

Functionele cookies worden geplaatst op de harde schijf van de bezoeker. Er worden hierbij door de beheerder van de website en door de eindverantwoordelijke (jij als ondernemer) GEEN persoonsgegevens verwerkt of opgeslagen. De bezoeker kan deze cookies zelf verwijderen uit zijn/haar browsergeschiedenis.

 

Analytische cookies

Naast functionele cookies, zijn er analytische cookies. Cookies die verzameld worden bijvoorbeeld via Google Analytics. Deze analytische cookies worden gebruikt om het verkeer op de website te analyseren.

Dit helpt jou als ondernemer om meer inzicht te krijgen in de wijze waarop jouw website door bezoekers wordt gebruikt. Hierdoor kan je jouw website (laten) optimaliseren, zodat de gebruiksvriendelijkheid ervan wordt vergroot. Er worden hiervoor door de beheerder van de website en door de eindverantwoordelijke (jij als ondernemer) GEEN persoonsgegevens verwerkt of opgeslagen.

 

Tracking cookies

Daarnaast worden er in sommige gevallen door de beheerder van de website, de ondernemer zelf en/of door aan de onderneming verbonden derden, tracking cookies geplaatst. Denk hierbij bijvoorbeeld aan social media kanalen, MailChimp, Facebook Ads, Vimeo, YouTube, LinkedIn en Google AdWords.

Tracking cookies worden ook wel marketing cookies genoemd. Dit zijn cookies die het surfgedrag van bezoekers van domein naar Facebook advertentie van jouw bedrijf en vervolgens op jouw website terecht komt.

Deze bezoeker verplaatst zich over het internet (in dit geval van de Facebook site naar jouw website). Met tracking cookies wordt die verplaatsing geregistreerd.

Voor het plaatsen van tracking cookies is toestemming van de bezoeker vereist. Door toestemming aan de beheerder van de site te verlenen geeft de bezoeker in informatie over zijn/haar behoefte, zodat je hem/haar in de toekomst nog gerichter van dienst kan zijn.

Wil je exact weten hoe je een eigen bedrijf start?
Bestel het Starten Zonder Stress Handboek.

Wanneer verzamel je cookies?

De belangrijkste vraag die hiermee samenhangt is: ‘Heb jij een website voor jouw bedrijf?’ 

NEE – Je verzamelt geen cookies

Je hebt dus ook weinig te maken met de cookie-wetgeving en hoeft geen cookiebeleid voor je bezoeker op te stellen.

Wel zal je zelf continue met websites geconfronteerd worden waar een cookiemelding in beeld verschijnt. Je weet dan dat je op een website bent, waar cookies worden verzameld. Op vrijwel elke website is de ‘koektrommel’ het eerste is wat je te zien krijgt. 

Elk bedrijf dat cookies verzamelt via de website is namelijk verplicht hierover een melding te plaatsen en in veel gevallen (afhankelijk van het type cookies dat verzamelt wordt) om jou als bezoeker hiervoor om toestemming te vragen.

 

JA, maar ben je nog niet op de hoogte van cookies?

Dan is het extra belangrijk dat je begrijpt wat cookies zijn, welke cookies je verzamelt en wat de vervolgstappen voor jou als ondernemer zijn om aan de cookie-wetgeving te voldoen. Mogelijk verzamel je cookies via je website, zonder dat je je er bewust van bent.

 

JA, en je hebt alles al geregeld rondom de privacywetgeving en het cookiebeleid

Helemaal top! Wat goed van je. Het kan een flinke kluif zijn om dit op orde te brengen, maar het geeft ook rust wanneer je dit hebt gedaan. Je voldoet daarmee aan de privacywet en kunt je aandacht weer richten op dat waar jouw energie van gaat stromen in het ondernemerschap.

 

Hoe weet je of je cookies verzamelt?

Heb je een website en krijg je bezoekers op die website? Dan verzamel je al functionele cookies.

Maak je gebruik van Google Analytics of andere hulpprogramma’s om het verkeer op je website in kaart te brengen? Dan verzamel je analytische cookies.

Maak je gebruik van social media kanalen, zoals YouTube, Facebook, Google etc. en heb jij deze kanalen gelinkt aan je website middels linkbuilding een videolink of advertenties? Dan verzamel je (of verzamelen deze externe kanalen via jouw site) mogelijk informatie over je bezoekers middels tracking cookies.

 

Scan je website op cookies

Via diverse aanbieders kan je jouw website laten scannen op het gebruik van cookies. Een veel gebruikte tool hiervoor is Cookiebot.

Open dit programma via de bovenstaande link. Vul de domeinnaam van je website in en druk op ‘check my website’. Je ontvangt een analyse van de cookies op jouw website via de mail. Of gebruik Cookie Checker als je direct een kort cookie-overzicht wilt zien op je beeldscherm.

 

‘Ik verzamel cookies, wat nu?’

Blijkt uit de analyse van jouw website dat je cookies verzamelt? Dan is het relevant om te achterhalen welke cookies je binnenhaalt. Dit kan je navragen bij je website bouwer.

Heb je geen webbouwer, omdat je bijvoorbeeld zelf je website bouwt en heb je onvoldoende verstand van cookies om ze op basis van een technische code te kunnen identificeren, dan zijn er een aantal acties mogelijk:

  • Je kop in het zand steken. Wat ik je nadrukkelijk af raadt. De wet verdwijnt niet zomaar. Het ‘niet weten’ brengt onzekerheid met zich mee. Bovendien loop je risico op enorme boetes.

  • Een web-specialist om hulp vragen. Deze kan je ongetwijfeld vinden via Google of misschien ken je zelfs wel iemand binnen je netwerk die je hiervoor kunt inschakelen.

    Let op: met de komst van de privacywet schieten de ondernemingen die zelfstandig professionals een kant en klaar pakket bieden rondom privacyverklaring en of cookiebeleid, als paddenstoelen de grond uit.

    Kies jouw specialist bewust. Een expert die jou kan uitleggen welke cookies je waarom verzamelt, kan zinvoller zijn dan een bedrijf dat een standaard cookiebeleid op PDF aanlevert. Afhankelijk van jouw behoefte natuurlijk.

  • Zelf je website scannen op cookies. Nagaan waar je aangegeven cookies vandaan komen en dus wat voor een soort cookies het zijn. Alle soorten cookies vermelden in je cookiebeleid. Bezoekers van je website hierover informeren, zodra ze op je site komen. Hier kan je bezoeker tevens akkoord verlenen voor de cookies die je middels je website op zijn/haar apparaat plaatst.

 

Voorbeeld 

Het laatste heb ik zelf gedaan. Je kunt hiervan een voorbeeld zien op mijn website Starten Zonder Stress. Wanneer je deze site bezoekt (en recentelijk nog niet eerder toestemming heb gegeven) dan verschijnt op je beeldscherm de cookie pop-up met een link naar mijn cookiebeleid en een akkoord button.

Uiteraard zijn er meerdere wegen die naar Rome leiden. Het is maar net hoeveel tijd, geld en moeite je hierin wilt investeren. Kijk en informeer ook gerust bij collega’s in jouw vakgebied of eventueel bij je beroepsvereniging of zij jou hierin kunnen bijstaan of doorverwijzen.

 

Het belang van een cookiebeleid

Een cookiebeleid is in het geval van online bedrijfsvoering een belangrijk onderdeel van de privacywetgeving. Een speerpunt van de AVG is immers om transparantie te creëren rondom het verzamelen en bewaren van persoonsgegevens en om natuurlijke personen meer rechten te geven op het gebied van persoonsgegevens registratie.

Wanneer je in jouw cookiebeleid het volgende uitlegt dan vergroot je voor jezelf je bewustzijn op cookies en creëer je tevens transparantie voor jouw bezoeker over het gebruik ervan.

  • Wat cookies zijn
  • Welke cookies je verzamelt
  • Waarom je deze cookies verzamelt
  • Wat zijn/haar rechten zijn rondom het verwijderen van verzamelde persoonsgegevens

Daarnaast ben je het volgens de AVG verplicht om een cookiebeleid zichtbaar op je website te plaatsen. Nogmaals de boetes bij verzuim liegen er niet om, dus zorg ervoor dat je hiermee aan de slag gaat.

 

Bonustips voor je cookiebeleid

  • Begin met versie 1.0. Daarmee bedoel ik. Stel het niet uit tot je het perfecte cookiebeleid hebt opgesteld, maar laat zien dat je je bewust bent van de wet- en regelgeving hieromtrent en beschrijf wat je al hebt. Je kunt jouw cookiebeleid op een later moment altijd nog aanpassen of upgraden naar versie 2.0.

  • Wanneer je nu nog geen website hebt, maar dit in de toekomst wel wilt realiseren, neem jouw cookiebeleid daar dan t.z.t. in mee. Dit geldt ook voor wijzigingen aan je domeinnaam of bedrijfsvoering.

  • Mocht je jouw marketingstrategie in de toekomst wijzigen, door bijvoorbeeld gebruik te gaan maken van Google Analytics, Facebook Ads of YouTube en doe je dit nu nog niet (of andersom) dan heeft dat effect op het verzamelen van cookies. Pas je cookiebeleid hier tegen die tijd op aan.

  • Verwijs in jouw cookiebeleid naar je privacy-statement en andersom. Zo is jouw bezoeker helemaal op de hoogte van de zorgvuldigheid waarmee zijn/haar persoonsgegevens worden verwerkt.

  • Laat je bij het opstellen van jouw cookiebeleid gerust inspireren door het cookiebeleid van andere ondernemers, maar schrijf altijd je eigen beleid. Elke onderneming is anders en het gebruik van cookies op jouw website hoeft niet gelijk te zijn aan dat van je collega. Uiteindelijk ben je zelf eindverantwoordelijke voor je bedrijf en voor een correcte naleving van de privacywet.
  • Plaats het cookiebeleid zichtbaar op je website.

 

Je cookiebeleid online

Heb jij jouw website geanalyseerd op cookies en de cookietoepassingen verwerkt in een cookiebeleid? Volg dan de volgende stappen voor het plaatsen van jouw cookiebeleid op je website.

  1. Maak er een pdf van en/of creëer een aparte webpagina voor je cookiebeleid.

  2. Vermeld de link naar jouw cookiebeleid zichtbaar op je website. De meest logische plek is onderaan in de footer van je website.

  3. Download een cookie-plugin. Voor een WordPress website kan je bijvoorbeeld de Cookie Consent plugin gebruiken. Deze plugin gebruik ik zelf. Hij is eenvoudig in gebruik en heeft een minimale impact op de lay-out van je website. Ook hiervoor geldt dat er heel veel verschillende aanbieders zijn. Zoek er vooral een die bij jou past.

  4. Kanttekening:
    Gebruik van een cookie-wall (een paginagrote pop-up die bezoekers te zien krijgen, waardoor ze de website pas kunnen bezoeken, nadat ze akkoord gaan met het plaatsen van cookies) wordt afgeraden.

    Cookie-walls zijn erg gebruiksonvriendelijk. Het primaire doel blijft toch dat belangstellenden je website bezoeken en de inhoud kunnen lezen. Akkoord op een cookiebeleid is secundair, neem dat mee in de verhouding van je cookie pop-up.

 

Goed van start

Ik hoop dat je door dit artikel meer helderheid hebt gekregen over wat cookies zijn en hoe jij er als ondernemer mee van doen hebt.

Heel veel succes met het implementeren van jouw cookiebeleid. Stuur me t.z.t. gerust een linkje naar je site, wanneer je het leuk vindt om je resultaat te delen. Ik ben altijd nieuwsgierig naar de creativiteit van anderen.

 

Ik help je graag het zelf te doen

Ik begrijp heel goed dat de hele AVG inclusief de cookiewetgeving voor jou als beginnend ondernemer overweldigend kan zijn. Kom je er ondanks de informatie in dit artikel toch niet uit of levert het cookie onderdeel je ondernemersstress op?

Starten Zonder Stress is mijn streven. Neem contact met me op, wanneer het cookieverhaal abracadabra voor je blijft of wanneer je gewoon wat meer hulp nodig hebt bij de omschreven stappen. Geef aan waar je precies tegenaan loopt en wat je van mij verlangt.

Ik ben als Starterscoach voor ondernemers een specialist in het maken van stappenplannen. Ik coach je met plezier in jouw tempo stap voor stap bij het AVG- en cookie-proof maken van je bedrijf.

Heb je als startende ondernemer een andere hulpvraag? Ook dan ben je van harte welkom bij Starten Zonder Stress

DISCLAIMER
De inhoud van dit artikel is door mij met zorg en aandacht samengesteld. Mijn doel is hierbij om jou als startende ondernemer zo goed mogelijk te informeren over de cookie wetgeving. Je te motiveren om hiermee aan de slag te gaan en je te inspireren rondom de mogelijkheden die er voor jou zijn op dit gebied.
Ik ben echter geen jurist en geen ICT-specialist. Mocht je meer gespecialiseerde informatie willen over cookies en/of wil je er helemaal zeker van zijn dat jij als ondernemer op juiste wijze aan de cookie-wetgeving voldoet? Schakel dan een expert in op dit gebied.
Hoewel ik alle informatie in dit artikel zorgvuldig heb verwerkt, kunnen er onverhoopt onvolkomenheden insluipen of kan de regelgeving worden aangescherpt. Starten Zonder Stress is niet verantwoordelijk voor de juistheid, volledigheid en actualiteit van de gegeven informatie. Je bent en blijf jij als ondernemer uiteindelijk altijd zelf verantwoordelijk voor een correcte naleving van de wet.