Een niche is de keuze je te richten op een (zeer) specifieke richting of doelgroep binnen de branche waarin je werkzaam wilt zijn. Een kleine gespecialiseerde markt waarbinnen je je diensten of producten aanbiedt.
Veel startende ondernemers vinden het lastig om hun niche te bepalen. In dit artikel leg ik je uit waarom een heldere niche belangrijk is voor het succes van je bedrijf.
Wanneer je een eigen bedrijf start, wil je het liefst zoveel mogelijk mensen helpen.
Wat je motivatie ook is. Heel veel startend ondernemers stappen in dezelfde valkuil, door zich niet te specialiseren. Toen ik ooit begon met mijn praktijk was ik daar zeker geen uitzondering in.
Er kunnen nog zoveel mensen tegen je zeggen dat je je aanbod moet versmallen door je niche te bepalen om zo meer klanten aan te trekken. Het voelt toch een beetje tegennatuurlijk om in versmalling te denken, terwijl je elke euro kunt gebruiken en daarom het liefst tegen iedereen ‘Ja’ zou zeggen.
Al doende leer je vanzelf dat het weinig zinvol is om je aanbod voor een breed publiek beschikbaar te maken. Mogelijk krijg je hier en daar een klant op je pad, maar de rijen klanten die je voor je deur had gevisualiseerd blijven uit. Help, wat nu?
Door iedereen aan te willen trekken, trek je in feite niemand aan. Wanneer je marketing gericht is op een breed publiek, wie voelt zich dan echt aangesproken?
Juist… Dat zijn er maar weinig. Daarom is het absoluut aan te raden om je aanbod te versmallen en te kiezen voor een heldere niche.
Toen ik in 2011 mijn praktijk voor coaching startte, was ik gericht op ‘mensen’ met ‘angst & onzekerheid‘. Ik had van diverse marketing experts begrepen dat ik een niche moest kiezen en ik dacht in ‘mensen met angst & onzekerheid’ mijn specialisatie te hebben gevonden. 😉
Stiekem wist ik best dat mijn doelgroep hiermee nog steeds veel te breed was maar ik wilde, zoals je misschien bij jezelf wel herkent, niemand uitsluiten en geen potentiële klanten mislopen.
Als ik er nu op terugkijk hield ik op dat moment eigenlijk mezelf voor de gek. Ik wilde niet specialiseren, maar voldeed aan deze tip op een manier waarmee ik dacht het maken van een meer uitgesproken keuze te kunnen omzeilen.
Er zijn alleen al in dit land zo’n 17 miljoen mensen en iedereen ervaart in een bepaalde mate op een bepaald punt in zijn of haar leven wel een vorm van angst of onzekerheid.
Mijn zogenaamde niche was dus niet echt specifiek. Dit bewijst maar weer: als je gaat doen wat iemand anders je vertelt, terwijl je er zelf niet echt achter staat, werkt het niet. Je houdt enkel jezelf voor de gek, zoals ik dat ook deed.
Het is juist belangrijk in het ondernemerschap om dicht bij jezelf te blijven. Ondertussen kan je je openstellen voor dat wat je kan verbeteren om jouw bedrijf naar een hoger plan te tillen. Het kiezen van een niche helpt je daar zeker bij.
Goed voorbereid van start met je eigen bedrijf?
Vraag gratis het A4 Stappenplan aan.
Uiteindelijk ben ik me een aantal jaar geleden gaan specialiseren als Starterscoach voor vrouwelijke ondernemers die een eenmanszaak willen beginnen.
Sindsdien richt ik me op het coachen van vrouwelijke starters bij de start en opbouw van een eigen praktijk of bedrijf.
Mijn marketing is gericht op een veel kleinere doelgroep, maar wel met een veel groter bereik.
Potentiële ondernemers voelen zich veel eerder aangesproken. Niet alleen vrouwen maar ook mannen, melden zich op basis van mijn niche aan bij mijn praktijk: Starten Zonder Stress.
Vele van hen lopen vast in angst en onzekerheid of burn out en willen graag gespecialiseerde begeleiding bij de start en opbouw van een zelfstandige onderneming.
Let op: Ik kan dus nog steeds doen waar ik goed in ben en blij van wordt. Namelijk deze klanten coachen voorbij hun drempels van angst.
Door te kiezen voor een heldere niche en deze ook naar buiten toe te communiceren, weten potentiële klanten veel eerder dat ze met hun hulpvraag goed bij mij terecht kunnen.
Komt de eeuwenoude angst voor uitsluiting en tekorten in gedachten bij je voorbij? Geen zorgen, dat is een heel normaal proces.
Maar neem dan alsjeblieft alle informatie uit dit artikel aan ter kennisgeving en voel je vrij om er op elk moment in je carrière als zelfstandig ondernemer alsnog gebruik van te maken. Het gaat je helpen om je aantrekkingskracht en daarmee je omzet te vergroten.
Betekent een niche gericht op vrouwen dat mannen niet welkom zijn? Nee, hoor. Ook mannen zijn welkom. In de praktijk blijkt zelfs dat ook mannen zich geregeld aangesproken voelen door de de manier waarop ik mijn niche etaleer. Zij melden zich ook aan als klant, terwijl ik me daar niet specifiek op richt.
Je loopt dus niemand mis, maar je bereikt mensen wel door ze gerichter aan te spreken. De niche is enkel een richtlijn waarbinnen je je kaders helder maakt voor het soort onderneming dat je hebt en de hulpvragen waarmee mensen bij jou terecht kunnen.
Als je dol bent op Fast Food betekent dat niet dat je bij een chique restaurant niet welkom bent. Je hebt honger en je wilt iets eten, dan behoor je tot de doelgroep.
Waar de ene keten richt zich op het snel stillen van de trek tegen een kleine vergoeding, richt de andere keten zich op het tot in de puntjes verzorgen van een avondje uit in een exclusievere prijsklasse.
In het ideale geval maakt jouw klant straks een bewuste keuze voor jouw onderneming. Op basis van dat wat je uitdraagt of wat ze van je hebben gehoord of gezien.
Zodra iemand contact met je legt en klant bij je wil worden, is er een keuzemoment voor jou of deze persoon binnen je niche past en of je met hem of haar wilt werken.
Dit is wellicht wat duidelijker bij het leveren van diensten, maar ook bij de verkoop van producten kan een bepaalde niche van toepassing zijn.
Denk bijvoorbeeld aan de verkoop van alcoholische producten, waar om te beginnen al een leeftijdsgrens van toepassing is. Dit versmalt je doelgroep al gedeeltelijk.
Wanneer je een heel speciaal biertje verkoopt wat gericht is op feestelijke aangelegenheden, zoals jubilarissen. Met een bijpassend etiket. Dan is je doelgroep nog specifieker en heb je een duidelijke niche. Zelfs die kan je nog specifieker en exclusiever maken.
Het belang van een goede niche geldt zeker niet alleen voor mij of alleen voor de coach branche. Ook in alle andere vakgebieden binnen het ondernemerschap is het in het belang van je ondernemerssucces om een niche te kiezen.
Als je kijkt naar de bovenstaande voorbeelden, waar gaat dan jouw voorkeur naar uit? Stel je hebt last van acne. Kies je voor een algemeen schoonheidsspecialist of voor een expert op het gebied van acne-behandeling?
Natuurlijk als je niet van Italiaans eten houdt zal je niet snel voor een dergelijk Italiaans restaurant kiezen, maar dan heb je waarschijnlijk voorkeur voor een andere keuken. Bijvoorbeeld Mexicaans, Hollandse stampot of fast food. Ook dat zijn specialisaties.
De enige mensen die je misloopt wanneer je je op een specifieke niche gaat richten zijn ‘window shoppers‘ en ‘hoofdpijnklanten’.
Mensen die wel komen kijken, maar niets kopen. Of mensen die wel met je in zee gaan, maar dan toch niet op de juiste plek blijken te zitten.
Wanneer je kleur bekent en durft te zeggen waar je voor staat, wie je verder helpt en waarmee, geef je daarmee richting. Hierdoor ga je:
Niemand is maar goed in één ding. De kans bestaat dat je als ondernemer meerdere vlakken hebt waarvoor je een niche kan creëren. Dat is op zich geen probleem, maar houd daarbij rekening met het volgende:
Ik coach startende ondernemers zoals jij bij hulpvragen die verbonden zijn aan de start of opbouw van je bedrijf. Je bent welkom om contact op te nemen wanneer je behoefte hebt aan Starters Coaching rondom het bepalen van je niche of bij andere ondernemers vraagstukken.