Let's talk business | Blog Starten Zonder Stress

Kies een heldere niche

Wat is een niche?

Een niche is de keuze je te richten op een (zeer) specifieke richting of doelgroep binnen de branche waarin je werkzaam wilt zijn. Een kleine gespecialiseerde markt waarbinnen je je diensten of producten aanbiedt.

Veel startende ondernemers vinden het lastig om hun niche te bepalen. In dit artikel leg ik je uit waarom een heldere niche belangrijk is voor het succes van je bedrijf.

 

Waarom een heldere niche kiezen van cruciaal belang is

Wanneer je een eigen bedrijf start, wil je het liefst zoveel mogelijk mensen helpen.

  • Misschien heb je wel geïnvesteerd om je eigen bedrijf op te kunnen zetten en wil je het liefst je investering zo snel mogelijk weer terugverdienen.
  • Of ben je gestart vanuit een financiële motivatie en moet er simpelweg zo snel mogelijk ‘brood op de plank’ komen.


Wat je motivatie ook is. Heel veel startend ondernemers stappen in dezelfde valkuil, door zich niet te specialiseren. Toen ik ooit begon met mijn praktijk was ik daar zeker geen uitzondering in.

Er kunnen nog zoveel mensen tegen je zeggen dat je je aanbod moet versmallen door je niche te bepalen om zo meer klanten aan te trekken. Het voelt toch een beetje tegennatuurlijk om in versmalling te denken, terwijl je elke euro kunt gebruiken en daarom het liefst tegen iedereen ‘Ja’ zou zeggen.

 

Waarom het belangrijk is om toch je niche te bepalen

Al doende leer je vanzelf dat het weinig zinvol is om je aanbod voor een breed publiek beschikbaar te maken. Mogelijk krijg je hier en daar een klant op je pad, maar de rijen klanten die je voor je deur had gevisualiseerd blijven uit. Help, wat nu?

Door iedereen aan te willen trekken, trek je in feite niemand aan. Wanneer je marketing gericht is op een breed publiek, wie voelt zich dan echt aangesproken?

Juist… Dat zijn er maar weinig. Daarom is het absoluut aan te raden om je aanbod te versmallen en te kiezen voor een heldere niche.

 

Voordelen van een heldere niche zijn andere andere:

  • Het wordt voor jezelf veel gemakkelijker om te vertellen wat je doet.
  • Je elevator pitch wordt concreter.
  • Het wordt voor je potentiele klanten helderder wanneer ze bij jou terecht kunnen.
  • Je kunt je marketing uitingen, webteksten en campagnes volledig afstemmen op je niche.
  • Je kunt je energie richten op dat wat je echt wilt bereiken met je bedrijf.
  • De aantrekkingskracht op jouw potentiele klant wordt vele malen groter.
  • Hierdoor vergroot je ook de kans op inkomsten.

 

Weerstand tegen specialiseren

Toen ik in 2011 mijn praktijk voor coaching startte, was ik gericht op ‘mensen’ met ‘angst & onzekerheid‘. Ik had van diverse marketing experts begrepen dat ik een niche moest kiezen en ik dacht in ‘mensen met angst & onzekerheid’ mijn specialisatie te hebben gevonden. 😉

Stiekem wist ik best dat mijn doelgroep hiermee nog steeds veel te breed was maar ik wilde, zoals je misschien bij jezelf wel herkent, niemand uitsluiten en geen potentiële klanten mislopen.

Als ik er nu op terugkijk hield ik op dat moment eigenlijk mezelf voor de gek. Ik wilde niet specialiseren, maar voldeed aan deze tip op een manier waarmee ik dacht het maken van een meer uitgesproken keuze te kunnen omzeilen.

 

Realistisch

Er zijn alleen al in dit land zo’n 17 miljoen mensen en iedereen ervaart in een bepaalde mate op een bepaald punt in zijn of haar leven wel een vorm van angst of onzekerheid.

Mijn zogenaamde niche was dus niet echt specifiek. Dit bewijst maar weer: als je gaat doen wat iemand anders je vertelt, terwijl je er zelf niet echt achter staat, werkt het niet. Je houdt enkel jezelf voor de gek, zoals ik dat ook deed.

Het is juist belangrijk in het ondernemerschap om dicht bij jezelf te blijven. Ondertussen kan je je openstellen voor dat wat je kan verbeteren om jouw bedrijf naar een hoger plan te tillen. Het kiezen van een niche helpt je daar zeker bij.

 

Goed voorbereid van start met je eigen bedrijf?
Vraag gratis het A4 Stappenplan aan.

De winst van een heldere niche

Uiteindelijk ben ik me een aantal jaar geleden gaan specialiseren als Starterscoach voor vrouwelijke ondernemers die een eenmanszaak willen beginnen.

Sindsdien richt ik me op het coachen van vrouwelijke starters bij de start en opbouw van een eigen praktijk of bedrijf.

Mijn marketing is gericht op een veel kleinere doelgroep, maar wel met een veel groter bereik.

Potentiële ondernemers voelen zich veel eerder aangesproken. Niet alleen vrouwen maar ook mannen, melden zich op basis van mijn niche aan bij mijn praktijk: Starten Zonder Stress.

 

Gespecialiseerde begeleiding

Vele van hen lopen vast in angst en onzekerheid of burn out en willen graag gespecialiseerde begeleiding bij de start en opbouw van een zelfstandige onderneming.

Let op: Ik kan dus nog steeds doen waar ik goed in ben en blij van wordt. Namelijk deze klanten coachen voorbij hun drempels van angst.

Door te kiezen voor een heldere niche en deze ook naar buiten toe te communiceren, weten potentiële klanten veel eerder dat ze met hun hulpvraag goed bij mij terecht kunnen.

 

‘Sluit ik dan geen klanten buiten?’

Komt de eeuwenoude angst voor uitsluiting en tekorten in gedachten bij je voorbij? Geen zorgen, dat is een heel normaal proces.

  • Je mag angst voelen om je te specialiseren. 
  • Je mag denken dat het voor jou anders werkt.
  • Je mag er zelfs voor kiezen om alle adviezen die je hierover leest, van mij en van anderen, volkomen in de wind te slaan. 
  • Je mag je eigen ervaringen opdoen.


Maar neem dan alsjeblieft alle informatie uit dit artikel aan ter kennisgeving en voel je vrij om er op elk moment in je carrière als zelfstandig ondernemer alsnog gebruik van te maken. Het gaat je helpen om je aantrekkingskracht en daarmee je omzet te vergroten. 

 

Niet buitensluiten maar aanspreken?

Betekent een niche gericht op vrouwen dat mannen niet welkom zijn? Nee, hoor. Ook mannen zijn welkom. In de praktijk blijkt zelfs dat ook mannen zich geregeld aangesproken voelen door de de manier waarop ik mijn niche etaleer. Zij melden zich ook aan als klant, terwijl ik me daar niet specifiek op richt.

Je loopt dus niemand mis, maar je bereikt mensen wel door ze gerichter aan te spreken. De niche is enkel een richtlijn waarbinnen je je kaders helder maakt voor het soort onderneming dat je hebt en de hulpvragen waarmee mensen bij jou terecht kunnen.

 

Voorbeeld

Als je dol bent op Fast Food betekent dat niet dat je bij een chique restaurant niet welkom bent. Je hebt honger en je wilt iets eten, dan behoor je tot de doelgroep.

Waar de ene keten richt zich op het snel stillen van de trek tegen een kleine vergoeding, richt de andere keten zich op het tot in de puntjes verzorgen van een avondje uit in een exclusievere prijsklasse.

 

Vanuit bewustzijn ontstaat een wisselwerking

In het ideale geval maakt jouw klant straks een bewuste keuze voor jouw onderneming. Op basis van dat wat je uitdraagt of wat ze van je hebben gehoord of gezien.

Zodra iemand contact met je legt en klant bij je wil worden, is er een keuzemoment voor jou of deze persoon binnen je niche past en of je met hem of haar wilt werken.

Dit is wellicht wat duidelijker bij het leveren van diensten, maar ook bij de verkoop van producten kan een bepaalde niche van toepassing zijn.

 

Voorbeeld

Denk bijvoorbeeld aan de verkoop van alcoholische producten, waar om te beginnen al een leeftijdsgrens van toepassing is. Dit versmalt je doelgroep al gedeeltelijk.

Wanneer je een heel speciaal biertje verkoopt wat gericht is op feestelijke aangelegenheden, zoals jubilarissen. Met een bijpassend etiket. Dan is je doelgroep nog specifieker en heb je een duidelijke niche. Zelfs die kan je nog specifieker en exclusiever maken. 

 

Een goede niche is belangrijk voor elke onderneming

Het belang van een goede niche geldt zeker niet alleen voor mij of alleen voor de coach branche. Ook in alle andere vakgebieden binnen het ondernemerschap is het in het belang van je ondernemerssucces om een niche te kiezen. 

  • Ik ben schoonheidsspecialiste (algemeen)
  • Ik ben acnespecialist (schoonheidsspecialist en expert op het gebied van acnebehandeling)
  • Ik heb een restaurant (algemeen)
  • Ik heb een Italiaans restaurant (gespecialiseerd in een bepaalde keuken)
  • Ik ben docent (algemeen)
  • Ik ben docente Engels (richting) en ik geef bijscholing aan middelbare scholieren (specialisatie binnen de richting)

 

Je klant is op zoek naar een expert

Als je kijkt naar de bovenstaande voorbeelden, waar gaat dan jouw voorkeur naar uit? Stel je hebt last van acne. Kies je voor een algemeen schoonheidsspecialist of voor een expert op het gebied van acne-behandeling?

Natuurlijk als je niet van Italiaans eten houdt zal je niet snel voor een dergelijk Italiaans restaurant kiezen, maar dan heb je waarschijnlijk voorkeur voor een andere keuken. Bijvoorbeeld Mexicaans, Hollandse stampot of fast food. Ook dat zijn specialisaties.

 

Maar dan loop ik mensen mis…

De enige mensen die je misloopt wanneer je je op een specifieke niche gaat richten zijn ‘window shoppers‘ en ‘hoofdpijnklanten’.

Mensen die wel komen kijken, maar niets kopen. Of mensen die wel met je in zee gaan, maar dan toch niet op de juiste plek blijken te zitten.


Wanneer je kleur bekent en durft te zeggen waar je voor staat, wie je verder helpt en waarmee, geef je daarmee richting. Hierdoor ga je:

  • Meer mensen aantrekken die bij jou echt op de juiste plek zijn.
  • Meer energie ontvangen van de klanten waarmee je werkt.
  • Je expertise vergroten door specialistisch te werken.
  • Meer mogelijkheden creëren om je omzet te verhogen.

 

‘Wat als ik meerdere niches heb?’

Niemand is maar goed in één ding. De kans bestaat dat je als ondernemer meerdere vlakken hebt waarvoor je een niche kan creëren. Dat is op zich geen probleem, maar houd daarbij rekening met het volgende:

  1. Breng je klant niet in verwarring. Spreek per niche een type klant aan.

  2. Zorg voor een duidelijke scheiding tussen de ene niche en de andere. Bijvoorbeeld door onafhankelijke websites en gescheiden marketingcampagnes.

  3. Behoud de focus in je marketing. Richt je op één niche per platform.

  4. Meerdere niches zijn in feite meerdere bedrijfstakken. Dit vraagt om verdeling van je tijd. Wil je het gelijk verdelen betekent dit dat je bij twee niches 50% van je werktijd per niche kunt besteden.

    Dat houdt in dat je je aandacht moet verdelen, waardoor de start of opbouw van beide bedrijfstakken mogelijk langer in beslag nemen dan je vooraf had bedacht.

  5. Bepaal zelf hoe je jouw aandacht verdeelt over de verschillende niches.

  6. Let op dat je je focus niet verliest. Het kan slim zijn om afhankelijk van je ondernemersdoel eerst al je aandacht op één niche te richten en pas als dat loopt ook een tweede tak erbij op te bouwen.

 

Hulp bij het bepalen van jouw niche.

  • Ben je startend ondernemer?
  • Wil jij voor het je voor het eerst je niche leren bepalen?
  • Of wil je je specialiseren als ondernemer en je niche daarop aanpassen?


Ik coach startende ondernemers zoals jij bij hulpvragen die verbonden zijn aan de start of opbouw van je bedrijf. Je bent welkom om contact op te nemen wanneer je behoefte hebt aan Starters Coaching rondom het bepalen van je niche of bij andere ondernemers vraagstukken.