De verborgen kracht van de eerste indruk

geplaatst in: Coaching | 0

De verborgen kracht van de eerste indruk

BLOG - De kracht van een eerste indruk | Starterscoaching | Petra Jacobi | Centraal Coaching Arnhem
Een eerste indruk
vraagt slechts een paar seconden  

Hoeveel zegt de eerste indruk?
Kan jij iemand die je net 10 seconden kent al een compliment maken?
.
Veel meer dan een wisseling van blik, een handdruk, uitstraling en stemgeluid bij het uitspreken van zijn naam had ik niet aan informatie, op het moment dat ik werd uitgenodigd om een voor mij onbekende een compliment te maken.
.
Ik kon enkel putten uit de eerste indruk die ik van deze persoon had opgedaan. Veel tijd om na te denken was er niet en ik wilde wel graag iets oprecht kunnen zeggen. Wat doe je dan…?
.
Ik stelde mezelf de vraag: Wat is me in positieve zin aan deze persoon opgevallen? Daarmee vond ik mijn antwoord… Deze man had mij bij het voorstellen met een open blik aangekeken. Met zijn ogen ontspannen en zijn energie bij zichzelf, maar wel echt aanwezig in het contact. Iets waar zeker niet iedereen op die manier toe in staat is. Daarin vond ik mijn compliment aan hem.
 
Verrassend passend die eerste indruk

Hij was blij verrast dat ik zijn kwaliteit in het contact maken kon teruggeven.
..
Het verbaast me eigenlijk hoeveel je al over iemand kunt zeggen na die eerste paar seconden. Dit heeft mijn bewustzijn op kernkwaliteiten vergroot. Kernkwaliteiten zijn in mijn beleving kwaliteiten die zo eigen en zo vertrouwt voor je zijn dat je ze vanuit je essentie leeft.
.
Zou het kunnen dat dit het eerste is wat je, onder normale omstandigheden, van iemand ziet? Als dat zo is, zien anderen dat dus ook van jou.

Met aandacht leren kijken en luisteren

Stel je eens voor dat je aan een aantal mensen die eigenlijk niet kent een compliment mag maken. Bijvoorbeeld de buschauffeur die je naar de stad brengt. Het meisje achter de kassa bij de supermarkt. Of een passant die vriendelijk naar je lacht. Totale vreemden die op de een of andere wijze je pad kruisen. Welke informatie ontvang je van hen?
 

  • Nodig jezelf eens uit om met aandacht naar hen te kijken.
  • Welk compliment zou je hen op basis van de eerste indruk kunnen maken?
  • Welke kernkwaliteit(en) kan je hieruit afleiden?
  • In hoeverre herken je die kwaliteit(en) die je aan de ander toeschrijft bij jezelf?

 

Hoe ontmoet de ander jou?

Natuurlijk is geen omstandigheid hetzelfde en is dat wat uitstraalt afhankelijk van hoe je je voelt, waar je bent, met wie je bent, hoeveel energie je hebt, etc. Toch zijn je kernkwaliteiten altijd in jou aanwezig. Soms wat meer op de voorgrond en soms wat minder in het zicht.
.
Ben je nieuwsgierig naar de eerste indruk die anderen van jou ontvangen? Hoe zij jou ontmoeten is te achterhalen door ernaar te vragen. Best een beetje spannend of niet?

  

De eerste indruk op een netwerkborrel

Het helpt natuurlijk als je je in een setting begeeft die de vraag ondersteunt, zoals een workshop of een training waarin daarmee wordt gewerkt. Maar je kan dit ook prima inzetten op een netwerkgelegenheid. Stel je voor dat je daar met iemand aan de praat raakt die je nog niet kent. Het kan voor jullie beide interessant zijn om de eerste indruk die je van elkaar opdoet uit te wisselen.
.
Mocht je geen trainings- of netwerkgelegenheid hebben, kan je natuurlijk overwegen om zelf op onderzoek te gaan door om feedback te vragen in je omgeving. Vind je het veel te spannend om dit bij wildvreemden te doen? Overweeg dan om mensen die je wat vertrouwder zijn te vragen naar hun (eerste) indruk van jou.

 

Vraag om positieve feedback

Niet iedereen is even bedreven in het geven van feedback. Sommige mensen verwarren het helaas met het geven van ongezouten kritiek. Je kan de ander hierbij helpen door specifiek te vragen naar positieve elementen. Zeker wanneer je het zelf ook spannend vindt om feedback te ontvangen. Vraag bijvoorbeeld:

  • Welk compliment zou je mij maken, als dit onze eerste ontmoeting was?
  • Of welke kwaliteiten zie je in mij?
  • Als je aan een ander uit moest leggen wie ik ben, welke positieve elementen zou je dan benoemen?

 

Vraag om tips ter verbetering

Wil je graag groeien en jezelf verbeteren en ontwikkelen met betrekking tot de eerste indruk die mensen van je opdoen. Vraag dan naast positieve feedback en complimenten of die persoon ook een tip voor je heeft. Dit kan je bijvoorbeeld inzetten ten bate van je doel.

 

Houd je doel voor ogen

Wat wil jij uitstralen? Dat is vele malen belangrijker dan hoe de ander jou wil zien. Een mooi voorbeeld hiervoor vond ik recentelijk op een evenement voor coaches. Hierin deed ik mee aan een spel waarin een onbekende collega mij op basis van de eerste indruk feedback moest geven op mijn kleding.
.
Ik moest al lachen toen de suggestie werd benoemd…. Ik heb vele kwaliteiten, maar zij die mij kennen zullen beamen dat kleding en styling niet bovenaan mijn talentenlijstje staan. Het verbaasde mij dan ook allerminst dat ik de opmerking kreeg dat ik voor gemakkelijke kleding had gekozen door op een het evenement in een skinny jeans en een wollen trui ten tonele te verschijnen.
.
Echter wat ik op ditzelfde evenement in veelvoud van onbekenden aan eerste indrukken terugkreeg was dat ik rust uitstraalde, stabiliteit bracht, een laat maar komen welkom uitdroeg en dat anderen bij mij het gevoel hadden dat ze helemaal zichzelf konden zijn.
.
Met dit voorbeeld wil ik zeggen dat ik, juist door me helemaal als mezelf te kleden, ik ook echt mezelf kon zijn. Dit is wat anderen zien. Daarmee nodig ik hen onbewust uit om ook zichzelf te tonen. Dat brengt al direct rust in het contact. De maskers kunnen af. We kunnen zijn met wat er is. Hoe mooi is dat?!!

 

Kernkwaliteiten als aantrekkingskracht

Het belangrijkst is dat je jezelf thuis voelt in wat je draagt en wat je uitstraalt. Maar ook dat je dicht bij jezelf blijft in wat je doet en (non)verbaal communiceert. Wanneer je helemaal jezelf kunt zijn, komen je kernkwaliteiten optimaal tot hun recht. Daardoor trek je jouw ideale klanten aan. Mensen die op zoek zijn naar dat wat jij te bieden hebt.
.
Het is geen kwestie van 'goed' of 'fout', maar wel van bewustwording. Hoe beter je jezelf kent, hoe dichterbij jezelf je kunt blijven bij het neerzetten van de eerste indruk. 

 

Hoe belangrijk is de eerste indruk?

Het kan leuk en/of zinvol zijn om daar eens bij stil te staan. En het is evenzo prima om je er geen seconde druk om te maken. Er is hoe dan ook altijd sprake van een eerste indruk. Bewust of onbewust. Je communiceert de hele dag door, met je hele wezen. Niet alleen naar anderen, maar ook naar jezelf.
.
Bijvoorbeeld door je lichaamshouding of door de tijd en ruimte die je voor jezelf vrij maakt, maar ook door de kleding die je aantrekt of de make up die je draagt. Kortom communicatie en de daarbij behorende indrukken zijn altijd en overal aanwezig. Leer hoe je dit kunt inzetten voor jezelf en je bedrijf door er mee te spelen en te oefenen. Wat werkt voor jou en wat werkt niet?
.
Veel plezier!
Geniet van het onderweg zijn.

 

Hulp nodig?
Heb je behoefte aan coaching rondom tot dit thema?
Of heb je andere vragen met betrekking tot jouw ondernemerschap?
Neem gerust contact met me op.

Vond je dit artikel waardevol? Leuk als je het wilt delen binnen je netwerk via de share buttons hieronder.