Let's talk business | Blog Starten Zonder Stress

Hoe kies je een goede bedrijfsnaam?

Het belang van een goede bedrijfsnaam

Als ondernemer ben je voortdurend in beweging. Vanaf het moment dat je je eigen bedrijf start, leer je al bij. Je blijft jezelf en je bedrijf dan ook voortdurend ontwikkelen.

Je wilt natuurlijk direct bij de start van je onderneming een goede bedrijfsnaam kiezen, maar het zou best kunnen dat je gaandeweg je startproces tot een beter passend alternatief komt.

 

Je staat dan voor de keuze:

  • Doorgaan onder de naam waarmee je naamsbekendheid aan het opbouwen bent, of zelfs al een tijdje hebt opgebouwd.
  • Kiezen voor vernieuwing. Je goede bedrijfsnaam veranderen in een betere naam en daarmee je complete marketing en mogelijk zelfs de uitstraling van je bedrijf op de schop nemen. 

 

Tijd voor een nieuwe jas

Toen ik in 2011 mijn eigen praktijk startte, was Centraal Coaching voor mij een goede bedrijfsnaam. De eerste vijf jaar van mijn ondernemerschap heb ik mezelf en mijn praktijk onder die bedrijfsnaam op de kaart gezet.

Op geen enkel moment heb ik me gerealiseerd dat de bedrijfsnaam die ik zo zorgvuldig had gekozen, maar tijdelijk op mijn bedrijf van toepassing zou zijn. 

Gedurende die eerste vijf jaren is mijn praktijkaanbod veranderd van het coachen van particulieren met angst- en onzekerheids naar het coachen, trainen en marketingtechnisch ondersteunen van startend ondernemers.

Aanvankelijk heb ik bij die wijziging in doelgroep wel mijn huisstijl aangepast, maar aan mijn bedrijfsnaam hield ik vast, waardoor dat best een lange tijd Centraal Coaching is gebleven. 

 

Vernieuwing kent zijn eigen tempo

Voor alles is een juist moment. Na een jaar of vijf als Centraal Coaching te hebben gehandeld, voelde ik steeds sterker dat de naam Centraal Coaching de lading van mijn praktijkwerkzaamheden niet meer dekte. Ik speelde in mijn eigen tempo met het idee om mijn bedrijfsnaam te veranderen naar Starten zonder stress.

Voordat ik zo ver was dat ik het oude kon loslaten en volop voor vernieuwing durfde gaan, heeft meer dan zes maanden geduurd. In totaal zelfs een dik jaar. Waarom heb ik hier zo lang mee gewacht?

 

Nieuwe start

Het omzetten van een goede bedrijfsnaam voelt als een compleet nieuwe start. Er komt het nodige bij kijken om je bedrijf onder een andere naam voort te zetten en ik wilde dit stap voor stap in mijn eigen tempo kunnen doorvoeren.

Achteraf gezien ben ik dolgelukkig met de keuze. Starten Zonder Stress past volkomen bij wat ik in de wereld wil zetten en sluit helemaal aan op mijn ideale klant. Maar het is toch best spannend om opnieuw in het diepe te springen.  

Toch was het ook heel fijn om het gehele vernieuwingsproces in mijn eigen tempo stap voor stap te kunnen implementeren. 

  • Opnieuw mijn niche bepalen.
  • Een nieuwe website bouwen.
  • Huisstijl vernieuwen.
  • Zichtbaar ondernemen onder een andere naam.
  • Al mijn marketing materialen en social media kanalen veranderen.
  • Feitelijk vanaf dat startpunt vrijwel helemaal opnieuw beginnen
  • Opnieuw naamsbekendheid opbouwen met een goede bedrijfsnaam 2.0

Waar moet je aan denken bij het wijzigen van je bedrijfsnaam?

Wanneer je al een bestaand bedrijf hebt en je wilt je bedrijfsnaam wijzigen, zijn er een aantal stappen om rekening mee te houden.

Naamswijziging doorgeven bij de KvK

Deze handeling is kosteloos. Je kunt je wijziging online regelen door een wijzigingsformulier in te vullen via de website van de KvK. Tegenwoordig kan je het formulier digitaal ondertekenen. Je hoeft er de deur dus niet eens meer voor uit. 

 

Wijzigen van je domeinnaam

Klopt je huidige domeinnaam nog met de vernieuwing die je wilt doorvoeren? Is het nodig om een nieuw domein te claimen die past bij jouw nieuwe bedrijfsnaam?

 

Website vernieuwen

Laat je oude website inhoudelijk overzetten naar een nieuw domein of laat een webbouwer een compleet nieuwe website voor je maken die helemaal aansluit op je nieuwe bedrijfsnaam, aanbod en stijl. Je kan natuurlijk ook zelf een website bouwen op je nieuw gekozen domein.

 

Huisstijl aanpassen

Een nieuwe naam vraagt vaak ook een nieuw logo en een nieuwe huisstijl. Dat hoeft niet, maar is meestal wel het geval. Dan heeft alles gelijk een frisse nieuwe uitstraling en ontstaat er geen verwarring tussen je oude en je nieuwe bedrijfsaanbod.

Past je huidige huisstijl nog bij wat je met jouw nieuwe naam wilt uitstralen? Anders is het aan te raden je huisstijl op je nieuwe bedrijfsnaam af te stemmen.

Mogelijk kan je je bedrijfskleuren en lettertype behouden, maar verandert vooral het logo, de naam en je aanbod. 

 

Marketing

Bij een nieuwe bedrijfs-/domeinnaam horen nieuwe marketingproducten. Zoals bijvoorbeeld nieuwe visitekaartjes, een nieuwe website, nieuwe flyers, bedrijfspagina’s op social media, nieuwe of aangepaste pitches en bedrijfsvideo’s, waarop je jouw nieuwe gegevens en huisstijl kunt doorvoeren. Denk ook aan de naam en gegevens op je factuur en/of in je betaalprogramma/-rekening.

 

Opnieuw vindbaar worden in Google.

Dit vergt misschien wel het meeste energie. Er liggen als het goed is online vele verbindingen naar jouw oorspronkelijke website.

Wanneer je onder een andere naam en een ander domein verder gaan met ondernemen, dan gaat er wat tijd overheen voordat er online weer allerlei nieuwe verbindingen zijn gelegd. Hierdoor kan het best een paar maanden duren voordat je je positie in Google hebt terug veroverd.

 

Correspondentie aanpassen

Ik noemde ze net al even, je offertes, facturen, briefpapier, elektronische handtekening etc. Programma’s, abonnementen of rekeningen die je gebruikt onder je oorspronkelijke bedrijfsnaam kan je, waar noodzakelijk tevens vernieuwen qua bedrijfsnaam en uitstraling.

Let ook op je mailadres. Behoud je je oorspronkelijke mailadres of wil je dit graag behouden. Kijk dan wat de mogelijkheden hiervoor zijn bij je hostingpartij. Stap je over naar een nieuw mailadres? Informeer je bestaande klanten en leveranciers hier dan tijdig over. 

Zelf heb ik een nieuw mailadres voor Starten Zonder Stress aangemaakt, maar tevens mijn oude mailadres behouden. Het is maar net wat je fijn vind en wat voor jou werkt. 

Direct de juiste structuur voor de (her)start van je bedrijf
met dit gratis A4 Stappenplan.

Het juiste moment voor een goede bedrijfsnaam

Zodra de meeste voorbereidende werkzaamheden waren afgerond en ook de nieuwe website van Starten Zonder Stress helemaal klaar was, voelde het voor mij als het juiste moment om vol trots de verandering te presenteren.

Een goede bedrijfsnaam met een nieuwe frisse uitstraling die helemaal past bij de Starters Coaching, Starters Training en de overige starters begeleiding die ik bied. Inmiddels bestaat Starten Zonder Stress ook al weer vele jaren en is de website zelfs recentelijk helemaal vernieuwd.

Je bent altijd welkom om uitgebreid rond te kijken op de site. Je vindt er onder andere:

 

De voordelen van een nieuwe bedrijfsnaam

Het vernieuwen van een bestaande bedrijfsnaam vergt de nodige energie, tijd en financiële investering. Afhankelijk van hoever je je aanpassingen wilt doorvoeren en of je naast je bedrijfsnaam ook je huisstijl en marketing gaat vernieuwen.

Waarom dan zou je dan toch kiezen voor het wijzigen van je bedrijfsnaam?

  • Je kan je bedrijf echt een boost geven met een frisse nieuwe bedrijfsnaam.
  • De nieuwe naam sluit mogelijk beter aan bij de werkzaamheden die je verricht.
  • Je groeit met je onderneming mee door vernieuwing door te voeren binnen jouw praktijk of bedrijf. 
  • Je vergroot je kansen om de ideale klanten aan te trekken door een helderdere niche, duidelijke branding en een goede bedrijfsnaam te kiezen die daar het beste op aansluit. 

 

Waarom Starten zonder stress?

Waarom ik ooit heb gekozen voor ‘Starten Zonder Stress’ als nieuwe naam is omdat het als praktijknaam precies de lading dekt.

Datgene waarmee ik jou als startende ondernemer wil ondersteunen is het op gezonde wijze starten van je eigen bedrijf met zo min mogelijk stress, waardoor je relaxt en met plezier aan je ondernemerschap begint.

Het starten van een eigen praktijk of bedrijf is niet voor iedereen even vanzelfsprekend of gemakkelijk.

  • Misschien vind je het lastig of spannend om jezelf en jouw kwaliteiten zichtbaar in de wereld te zetten.
  • Denk je dat het ondernemerschap iets groots en zakelijks is.
  • Heb je geen idee waar je moet beginnen met het starten van je eigen bedrijf.
  • Zie je door de bomen het bos niet meer nu je je eigen praktijk bent begonnen.
  • Of loop je tegen angsten en onzekerheden aan die jouw groei als ondernemer belemmeren.


Elk van deze punten kan stress veroorzaken. Stress die jouw in de ontwikkeling van je ondernemerschap enorm kan beperken. En dat terwijl een eigen bedrijf starten juist iets heel moois zou kunnen zijn.

 

Daarom Starten zonder stress 🙂

Om jou te helpen zo stressvrij mogelijk te starten met je eigen business, zodat jij kan doen waar je goed in bent en wat je het allerliefste doet. Je hart volgen, intuïtief ondernemen, genieten van je ondernemersvrijheid.

Zowel voor pre-starters in de aanloopfase naar de start van een eigen bedrijf, als voor startende ondernemers tijdens de eerste jaren van hun ondernemerschap bied ik passende support.

 

Een goede bedrijfsnaam kiezen

Hulp nodig bij het kiezen van een goede bedrijfsnaam?
In het Starten Zonder Stress Handboek heb ik hier een heel hoofdstuk aan gewijd. 

Door middel van verschillende coachvragen, uitdagingen en tips help ik je om zelf de beste naam voor je onderneming te kiezen.

Wil je hier liever tijdens een coachsessie samen mee aan de slag, dan kan dat natuurlijk ook. Laat me weten wat je hulpvraag is en waar je behoefte aan hebt. Ik kijk graag met je mee hoe ik hier het beste op aan kan sluiten. 

Ga je zelf met de tips uit dit artikel aan de slag om een goede bedrijfsnaam te kiezen?

Veel succes en geniet van het proces. Als je het doet op een manier die bij jou past, groei je bij elke verandering een stapje dichter naar jezelf.